torsdag 27 juni 2013

Brasserie Burger

Brasserie Burger - Aussie Veggie Style


När jag pluggade en termin i Australien brukade jag äta en burgare i ett av universitetets restauranger som var hur god som helst! Restaurangen var lite småtrist och mattanterna något buttra :) men jag brukade ta med mig burgaren ut och äta under något träd på skolans område, hade man tur kunde man se några kängurur skutta förbi :)

Hur som helst, burgaren bestod av en krispig grönsaksbiff, fräscha grönsaker och innovativ hamburgerdressing/ketchup som bestod av turkisk yoghurt och sweet chili-sås. Kan låta konstigt men blir väldigt fräscht och oerhört gott! :)

Det här behövs:
Hamburgerbröd, gärna lite grövre
Grönsaksbiff, Dafgårds Grönsaksbiff passar finfint
Sallad
Lök
Alfalfagroddar
Tjock skiva ost, gärna Västan 10%
Grovriven morot
Turkisk yoghurt
Sweet chili-sås

Gör så här:
Stek biffen, lägg på ostskivan och låt smälta. (Värm snabbt biffen i micro om inte osten smälter)
Montera burgaren, jag gjorde i följande ordning:

Bröd, sweet chili, sallad, groddar, yoghurt, sweet chili igen, lök, morot, bröd

Näringsinnehåll för en burgare:

Energivärde per portion 

Energi1293 kJ/309 kcal
Protein14,6 g
Kolhydrat34,6 g varav sockerarter 14 g
Fett11,2 g varav
mättat fett 3,3 g
Fiber5,4 g

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar